Kampania “wszyscy W” – o tym, jak włączać osoby z niepełnosprawnościami
17.07.2024

„Wszyscy W” to hasło przewodnie naszej kampanii. Jej celem jest promowanie rozwiązań włączających osoby z niepełnosprawnościami do życia społecznego i zawodowego. Akcja prowadzona pod hashtagiem #wszyscyW rozpoczyna się w lipcu – miesiącu dumy osób z niepełnosprawnościami i potrwa do końca sierpnia.
Jak włączyć się do akcji?
Kampania prowadzona będzie w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram). Tam, na swoim profilu, w dowolnej formie, np. postu, storis, czy rolki należy zamieścić zdjęcie lub video wraz z opisem inicjatywy, która wspiera osoby z niepełnosprawnościami w codziennym funkcjonowaniu. Może to być np. podnośnik, który umożliwia korzystanie z basenu osobom poruszającym się na wózkach, może to być też zdjęcie ze szkolenia na temat niepełnosprawności. Treść warto oznaczyć hashtagiem #wszyscyW oraz profilem Fundacji Integralia (@fundacjaintegralia). Aby włączyć innych do akcji można nominować kolejne osoby. Podzielą się one rozwiązaniem, które dostrzegły będąc na wakacjach bądź w swoim najbliższym otoczeniu.
Osoby, które nie są użytkownikami mediów społecznościowych, mogą wysłać swoje zgłoszenie na adres: fundacja@integralia.pl. Najciekawsze inicjatywy prezentowane będą na stronie internetowej towarzyszącej kampanii https://wszyscyw.pl/, która będzie swego rodzaju przewodnikiem po rozwiązaniach włączających w Polsce i na świecie.
Największa mniejszość na świecie
Osoby z niepełnosprawnościami to największa mniejszość na świecie narażona na wykluczenie, licząca ok. 1,3 mld ludzi, co stanowi 15% światowej populacji. Szacuje się, że 80% przypadków to niepełnosprawność niewidoczna. Nie oznacza to jednak, że osoby te nie mają określonych potrzeb, których zaspokojenie może znacznie podnieść komfort ich życia. Biura ciszy w miejscu pracy? Ciche godziny w sklepach? Tak, to również rozwiązania, które warto nagłośnić w kampanii.
Niepełnosprawność niegdyś definiowana jako problem jednostki, dziś w modelu społecznym rozumiana jest jako efekt barier, które utrudniają codzienne życie osobom funkcjonującym inaczej niż większość ludzi. Odpowiedzialność za niepełnosprawność spoczywa więc w dużej mierze na nas jako społeczeństwu, które mając świadomość i wiedzę na temat rozwiązań, może lepiej zaprojektować przestrzeń czy proces obsługi, uwzględniając niestandardowe potrzeby szerokiej i różnorodnej grupy swoich odbiorców. W budowaniu tej świadomości pomagają regulacje prawne, ale przede wszystkim nasze zaangażowanie.
Regulacje prawne w Polsce i na świecie
Ogólne regulacje dotyczące osób z niepełnosprawnościami znajdowały się już aktach prawnych, publikowanych po II wojnie światowej, traktujących o prawach człowieka. I choć wzmiankowały one o zakazie dyskryminacji z uwagi na niepełnosprawność, nie miały bezpośredniego przełożenia na rzeczywistość.
Przełomowy moment nastąpił w lipcu 1990 roku dla Amerykanów z niepełnosprawnościami, gdy weszła w życie ustawa Americans with Disabilities Act (ADA). W tym samym roku w Bostonie odbył się pierwszy Dzień Dumy Osób z Niepełnosprawnościami. 25 lat później, w 2015 roku w lipcu Amerykanie zaczęli oficjalne obchody Miesiąca Dumy Osób z Niepełnosprawnościami. W Polsce jest to stosunkowo nowy ruch. Zatacza jednak coraz szersze kręgi i staje się przedmiotem dyskusji w społeczeństwie.
Pierwszym międzynarodowym aktem prawnym, który kompleksowo odnosi się do osób z niepełnosprawnościami jest Konwencja ONZ o prawach o osób niepełnosprawnych. Została podpisana w 2006 roku w Nowym Jorku. Polska ratyfikowała dokument w 2012 roku, co w kolejnych latach przyniosło szereg ustaw, regulujących określone wymogi nie tylko w sektorze usług publicznych. Od 10 lat obowiązek dostosowania swoich usług do potrzeb osób z niepełnosprawnościami dotyczy również sektora prywatnego. W 2014 roku wymogi zaczęły obowiązywać dostawców usług telefonicznych, a w 2019 roku dotknęły sektor bankowy.
Już za niespełna rok, w czerwcu 2025 na mocy Europejskiego Aktu o Dostępności do grona zobowiązanych firm dołączą kolejne branże. Dyrektywa dotyczy bowiem produktów i usług ocenionych jako podstawowe dla swobodnego funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami w codziennym życiu (m.in. komputerów, smartfonów, terminali płatniczych w sklepach oraz e-handlu).
Strategia DEI
Dostępność powoli staje się faktem. Choć w dużej mierze jest wynikiem regulacji prawnych, pewne trendy sprzyjają jej rozpowszechnianiu w sektorach niezobowiązanych ustawami. Mowa tu o strategii diversity, equity and inclusion (DEI), która podkreśla wartości płynące z różnorodności, równości szans i włączania wszystkich bez względu na wiek, płeć, wykształcenie, czy niepełnosprawność. To sprawia, że duże przedsiębiorstwa, które wdrażają strategię DEI w swoich organizacjach, szukają rozwiązań, dzięki którym ich firma stanie się bardziej dostępna – zarówno z perspektywy klienta jak i pracownika z niepełnosprawnością. Kampania „Wszyscy W” może wesprzeć ich działania w tym obszarze.