Obsługa bez wykluczeń – szkolenie o komunikacji w przestrzeni publicznej
17.05.2025

Jak rozmawiać z osobami z niepełnosprawnościami? Jak mówić, by nie wykluczać? 14 maja w biurowcu ERGO Hestii odbyło się szkolenie na temat dostępnej obsługi osób z niepełnosprawnościami. Fundacja Grupy ERGO Hestia Integralia we współpracy z Metropolią Gdańsk-Gdynia-Sopot zaprosiła przedstawicieli instytucji publicznych do wspólnej nauki.
Jak mówić, by nie wykluczać
Uczestniczki i uczestnicy warsztatu poznali konkretne wskazówki, jak komunikować się w sposób wspierający i włączający. Podczas ćwiczeń i rozmów dowiedzieli się m.in.:
- czy do osoby niewidzącej można powiedzieć „zobacz” (tak – to naturalne i akceptowane),
- jak rozmawiać z osobą słabosłyszącą (zwracając się twarzą w twarz, bez nadmiernego podnoszenia głosu),
- dlaczego precyzja języka i bezpośrednia komunikacja jest ważna w przypadku osób w spektrum autyzmu.
Szkolenie poprowadziły ekspertki Fundacji Integralia – Angelika Golnau i Natalia Kalocińska, dzieląc się zarówno wiedzą merytoryczną, jak i doświadczeniem osobistym. Uczestniczki i uczestnicy mieli także okazję przetestować narzędzia wspierające komunikację, takie jak aplikacje do transkrypcji mowy.
Małe zmiany – duży wpływ
W trakcie spotkania trenerki omówiły znaczenie dostępności w miejscu pracy i przestrzeni publicznej. Osoby z niepełnosprawnościami są coraz bardziej aktywne, uczestniczą w życiu zawodowym – pracują w biurach, prowadzą własne firmy, są specjalistami i edukatorami. Wystarczy zadbać o odpowiednie warunki, technologię i otwartość zespołu.
– Byłam naprawdę pozytywnie zaskoczona poziomem wiedzy niektórych pracowniczek i pracowników instytucji publicznych. Widać, że temat dostępności nie jest im obcy. Wielu z nich już dziś stosuje dobre praktyki w swojej codziennej pracy. To budujące, że nie przyszli się uczyć od podstaw, ale przede wszystkim pogłębić i uporządkować swoją wiedzę – komentuje Natalia Kalocińska – trenerka w Fundacji Integralia.
Język wrażliwy społecznie
Ważną częścią warsztatu była rozmowa o języku. Uczestniczki i uczestnicy poznali przykłady sformułowań, których warto unikać („inwalida”, „kaleka”), oraz te, które są zgodne z zasadami szacunku i neutralności, jak np. „osoba z niepełnosprawnością” czy „osoba niewidoma”.
W warsztatach uczestniczyło ponad 20 przedstawicielek i przedstawicieli instytucji metropolii, którzy na co dzień mają kontakt z mieszkańcami o różnych potrzebach. Udział w spotkaniu był ważnym krokiem w stronę budowania bardziej dostępnej i otwartej komunikacji – zarówno w przestrzeni publicznej, jak i zawodowej. Dzięki rozwijaniu wiedzy i wzmacnianiu empatii każdy z nas może stać się sojusznikiem dostępności.